Je bent altijd groter dan je fobie 
22 februari 2021 

Je bent altijd groter dan je fobie 

Als je al een poosje met een sociale fobie of angststoornis worstelt, is het heel makkelijk om jezelf met je fobie of angst te identificeren. “Zo ben ik nu eenmaal”. Je zou zelfs kunnen gaan denken dat jouw angsten ‘er nu eenmaal bij horen' of dat je ze nodig hebt om te kunnen functioneren. Dit is een enorme denkfout!

Fobieën en angsten kunnen heel heftig aanvoelen en daardoor je leven gaan overheersen. Hierdoor kun je het gevoel krijgen dat je angsten werkelijk bij jou horen en dat je er nooit meer vanaf zult komen. Dit komt mede doordat ‘deskundigen' vroeger beweerde dat als je tien jaar lang een angst had, dat het ook tien jaar zou duren om er vanaf te komen. Uit de praktijk blijkt dat dit complete onzin is.

Emetofobie of Emetofoob 

Als je overgeefangst (emetofobie) hebt, lijkt het erg moeilijk om met je fobie om te gaan. Bepaalde plaatsen ga je mijden, omdat je er brakende mensen aan zou kunnen treffen. Je durft niet naar de kroeg, gaat niet op ziekenhuisbezoek, kraamvisites sla je liever over, enzovoort. Net als elke fobie, is emetofobie een lastig iets om mee te leven.

Maar je kunt wel op twee verschillende manieren tegen deze fobie, sterker nog, tegen élke fobie, aankijken. In mijn coaching-praktijk heb ik een aantal mensen gehad die zichzelf emetofoob noemden. Deze mensen hebben pas écht een probleem; van een emetofobie kun je vrij makkelijk afkomen, maar als je een emetofoob bent, wie kan jou dan nog helpen? Dan bén je namelijk je fobie!

Er is zelfs een forum en chatbox voor emetofoben, waarbij de vaste bezoekers om de eer lijken te strijden wie het vaakst op het forum te vinden is en de beste emetofoob is.

Verschil tussen wie je bent en wat je doet 

Met behulp van NLP is het eenvoudig uit te leggen waar deze denkfout ontstaat. Wie jij bent, blijkt uit je binnenkant en je buitenkant. Deze twee kanten zijn opgebouwd in logische niveaus. De eerste niveaus zitten aan de binnenkant, de laatste aan de buitenkant:

Binnenkant

  • MISSIE; het doel van je aanwezigheid op aarde; jouw toegevoegde waarde
  • IDENTITEIT; wie je bent, wat je betekent en wat je jezelf toestaat
  • WAARDEN; geven de energie aan je keuzes en overtuigingen
  • OVERTUIGINGEN; creëren jouw realiteit, geven gevoel van zekerheid

Buitenkant

  • VAARDIGHEDEN; je goed geoefende reacties, waar je goed in bent
  • GEDRAG; jouw reactie op je omgeving en jouw werkelijkheid
  • OMGEVING; jouw realiteit waarin je jezelf begeeft

De binnenkant is wie je bent en de buitenkant is wat je doet. De binnenkant is heel stabiel, want dat is jouw kern, dat is wie je bent. De binnenkant is dan ook minder makkelijk te veranderen. De buitenkant is echter vluchtig, aan verandering onderhevig en derhalve makkelijk te veranderen.

Deze flexibiliteit uit zich haast dagelijks; bijvoorbeeld als je van plan bent om iets op een bepaalde manier te doen, maar het toch op een andere manier doet als je eerste manier niet blijkt te werken.

De clou is dat fobieën en angsten op gedragsniveau aan de buitenkant zitten en daarom makkelijk los te laten zijn. Daarom ben je bijvoorbeeld heel snel van je emetofobie (gedragsniveau) af en zal een emetofoob (identiteit) niet snel veranderen. Je bent dus NIET je fobie of je angsten.

Het ontstaan van fobieën 

Je fobieën zijn ergens ontstaan; je bent er niet mee geboren en ze zitten niet in je genen. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk. De meest voortkomende zijn:

Klassieke fobie (zoals hoogtevrees, claustrofobie) ontstaan vaak geleidelijk, ze zijn een soort stimulus-respons reactie. Als je moeder bijvoorbeeld hoogtevrees heeft, zal ze je veel waarschuwen voor hoogtes en zelf het voorbeeld geven hoe je in paniek kunt raken. Dat gedrag is geconditioneerd en nu een synesthesie (psychische reflex) geworden.

Sociale angst (zoals spreekangst, trillen, blozen) ontstaan heel geleidelijk en zijn het gevolg van vervelende ervaringen zoals pesten, onzekerheid, gebrek aan steun. Het is gegeneraliseerd gedrag. Meestal roep je de angst zelf op in je gedachten.

Angststoornis (zoals hypochondrie, emetofobie, pleinvrees, smetvrees) ontstaan vaak in een heftige periode in je leven. Je koppelt dan de negatieve lading van die periode aan iets heel normaals. Vaak is het een manier om dingen voor elkaar te krijgen, op een niet zo prettige wijze overigens.

Trauma (zoals autorijangst, ladderangst) ontstaat door een heftige gebeurtenis. Als je bijvoorbeeld een ernstig ongeluk krijgt met je auto of als je van een ladder valt. Als mensen in een gewelddadige omgeving opgroeien, spreken we van een ontwikkelingstrauma.

De aanpak van angst en fobie 

Alle angsten en fobieën op gedragsniveau zijn in een paar minuten tot een paar uur weg te nemen. In de trainingen Persoonlijke Kracht en Persoonlijke Kracht Online werk je heel direct aan het loslaten van de angst en kom je beter in je vel te zitten. Er zijn diverse verantwoorde technieken die heel effectief de lading van de situatie afhalen.

Bij een angststoornis moet je ook de lading van de oorspronkelijke situatie afhalen. Dat kost iets meer tijd en doen we meestal in Personal Coaching.

Bij problemen op identiteitsniveau zul je een persoonlijke groeistap moeten maken. In de trainingen leer je om jezelf op alle logische niveaus te ontwikkelen. Alleen als alle niveaus volledig in overeenstemming met elkaar zijn, zul je volledig vrij en jezelf kunnen zijn. Dat is wat je wilt.

Over de schrijver
Jos Verheijden is ervaringsdeskundige senior Coach en helpt ondernemers, MKB-directeuren, zelfstandigen en hoog opgeleide professionals bij het voorkomen en herstellen van burn-out, stress, sociale angst, spreekangst, angststoornis, uitstelgedrag, werkdruk, onzekerheid, overspannenheid, communicatie en leiderschap. Jos wil bijdragen aan het onafhankelijk en vrij maken van ondernemende mensen waardoor ze hun leven weer terug krijgen. Dat doet hij via zijn coaching, training, vlogs, blogs, interviews en documentaires.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down