Je bent altijd groter dan je fobie

Als je al een poosje met een fobie of angst worstelt, is het heel makkelijk om jezelf met je fobie of angst te identificeren. "Zo ben ik nu eenmaal." Je zou zelfs kunnen gaan denken dat jouw angsten 'er nu eenmaal bij horen' of dat je ze nodig hebt om te kunnen functioneren. Dit is een enorme denkfout!

Fobieën en angsten kunnen heel heftig aanvoelen en daardoor je leven gaan overheersen. Hierdoor kun je het gevoel krijgen dat je angsten werkelijk bij jou horen en dat je er nooit meer vanaf zult komen. Dit komt mede doordat 'deskundigen' vroeger beweerde dat als je tien jaar lang een angst had, dat het ook tien jaar zou duren om er vanaf te komen. Uit de praktijk blijkt dat dit complete onzin is.

Een voorbeeld

Als je overgeefangst (emetofobie) hebt, lijkt het erg moeilijk om met je fobie om te gaan. Bepaalde plaatsen ga je mijden, omdat je er brakende mensen aan zou kunnen treffen. Je durft niet naar de kroeg, gaat niet op ziekenhuisbezoek, kraamvisites sla je liever over, enzovoort. Net als elke fobie, is emetofobie een lastig iets om mee te leven.

Maar je kunt wel op twee verschillende manieren tegen deze fobie, sterker nog, tegen élke fobie, aankijken. In mijn coachingspraktijk heb ik een aantal mensen gehad die zichzelf emetofoob noemen.
Deze mensen hebben pas écht een probleem; van een emetofobie kun je vrij makkelijk afkomen, maar als je een emetofoob bent, wie kan jou dan nog helpen? Dan bén je namelijk je fobie!
Er is zelfs een forum en chatbox voor emetofoben, waarbij de vaste bezoekers om de eer lijken te strijden wie het vaakst op het forum te vinden is en de beste emotofoob is.

Verschil tussen de binnenkant en de buitenkant

Met behulp van NLP is het eenvoudig uit te leggen waar deze denkfout ontstaat.
Wie jij bent, blijkt uit je binnenkant en je buitenkant. Deze twee kanten zijn opgebouwd in logische niveaus. De eerste niveaus zitten aan de binnenkant, de laatste aan de buitenkant:

(Binnenkant:)
MISSIE; het doel van je aanwezigheid op aarde; jouw toegevoegde waarde
IDENTITEIT; wie je bent, wat je betekent en wat je jezelf toestaat
WAARDEN; geven de energie aan je keuzes en overtuigingen
OVERTUIGINGEN; creëren jouw realiteit, geven gevoel van zekerheid
(Buitenkant:)
VAARDIGHEDEN; je goed geoefende reacties, waar je goed in bent
GEDRAG; jouw reactie op je omgeving en jouw werkelijkheid
OMGEVING; jouw realiteit waarin je jezelf begeeft

De binnenkant is wie je bent en de buitenkant is wat je doet. De binnenkant is heel stabiel, want dat is jouw kern, dat is wie je bent. De binnenkant is dan ook minder makkelijk te veranderen.
De buitenkant is echter vluchtig, aan verandering onderhevig en derhalve makkelijk te veranderen.

Deze flexibiliteit uit zich haast dagelijks; bijvoorbeeld als je van plan bent om iets op een bepaalde manier te doen, maar het toch op een andere manier doet als je eerste manier niet blijkt te werken.

De clou is dat fobieën en angsten op gedragsniveau aan de buitenkant zitten en daarom makkelijk los te laten zijn. Daarom ben je bijvoorbeeld heel snel van je emetofobie (gedragsniveau) af en zal een emetofoob (identiteit) niet snel veranderen. Je bent dus NIET je fobie of je angsten.

Het ontstaan van de meest voorkomende fobieën

Je fobieën zijn ergens ontstaan; je bent er niet mee geboren en ze zitten niet in je genen. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk.
De meest voortkomende zijn:

Klassieke fobieën (zoals hoogtevrees, claustrofobie) ontstaan vaak geleidelijk, ze zijn een soort stimulus-respons reactie. Als je moeder bijvoorbeeld hoogtevrees heeft, zal ze je veel waarschuwen voor hoogtes en zelf het voorbeeld geven hoe je in paniek kunt raken. Dat gedrag is geconditioneerd en nu een synesthesie (psychische reflex) geworden.

Afgeleide angsten (zoals pleinvrees, smetvrees) ontstaan vaak in een heftige periode in je leven. Je koppelt dan de negatieve lading van die periode aan iets heel normaals. Vaak is het een manier om dingen voor elkaar te krijgen, op een niet zo prettige wijze overigens.

Trauma (zoals autorijangst, ladderangst) ontstaat door een heftige gebeurtenis. Als je bijvoorbeeld een ernstig ongeluk krijgt met je auto of als je van een ladder valt. Als mensen in een gewelddadige omgeving opgroeien, spreken we van een ontwikkelingstrauma.

De oplossing

Alle angsten en fobieën op gedragsniveau zijn in een paar minuten tot een paar uur weg te nemen. In onze coaching en het Fobie Spreekuur werken we heel direct aan het loslaten van de angst. Er zijn diverse verantwoorde technieken die heel effectief de lading van de situatie afhalen.

Bij afgeleide angsten moet je ook de lading van de oorspronkelijke situatie afhalen. Dat kost iets meer tijd.

Bij problemen op identiteitsniveau zul je een persoonlijke groeistap moeten maken. In onze trainingen Persoonlijk Leiderschap en Persoonlijke Kracht en Persoonlijke Kracht Online leer je om jezelf op alle logische niveaus te ontwikkelen.
Alleen als alle niveaus volledig in overeenstemming met elkaar zijn, zul je volledig vrij en jezelf kunnen zijn.