Stel jezelf de juiste vragen

Vragen stellen lijkt heel makkelijk, maar in de praktijk is het toch een stuk lastiger dan je denkt. De een leeft bij het gezegde; 'vraag en je zult ontvangen' terwijl de ander steeds de volgende zin in zijn achterhoofd heeft; 'kinderen die vragen, worden overgeslagen'.

Hoe heb jij geleerd te vragen?

Ieder kind stelt continu vragen. Logisch, want ze zijn de hele wereld nog aan het ontdekken. Als je echter steeds het deksel op je neus kreeg, ga je je aanpassen. Of je gaat 'slimmere' vragen stellen, of je stopt met vragen stellen.
  • Als je slimmere vragen hebt leren stellen; probeerde je daar dan je doel mee te bereiken, of om mogelijke problemen te omzeilen?
  • Als je gestopt bent met vragen; heb je dan leren leven of overleven?
Om vrij, prettig en overvloedig te werken en leven, heb je andere mensen nodig. Je leeft tenslotte in een samenleving waar je dingen samen voor elkaar dient te krijgen. Daarom heet het waarschijnlijk ook ‘samenleving’.
  • Wat is nou de makkelijkste manier om iets van een ander gedaan te krijgen?
    Inderdaad: Door het de ander te vragen!
  • Wat is nou de makkelijkste manier om zelf iets voor elkaar te krijgen?
    Inderdaad: Door het jezelf te vragen!
Maar let wel op wat voor soort vragen je stelt, zowel aan jezelf als aan anderen. Je kunt namelijk probleemgerichte vragen stellen, of oplossingsgerichte vragen.

Voorbeelden van probleemgerichte vragen

Met probleemgerichte vragen leg je je focus op het probleem en ga je op zoek naar de oorzaak. Je kunt vervolgens met gerichte methoden (PLT, EFT, EMDR) de oorzaak wegnemen en het probleem oplossen. Het nadeel van deze aanpak is dat de oorzaak vaak heel vervelend is. Als je deze vervelende emotie niet snel wegneemt, blijf je met een rotgevoel achter. Soms is dat gevoel nog erger dan wat je eerst nog ervoer en kun je het idee krijgen dat je fobie alleen maar erger wordt.

Daarom moet je probleemgerichte vragen alleen stellen als je direct het onderliggende probleem kunt aanpakken. Dat doe ik in coaching bijvoorbeeld met heel concrete vraagstukken.
Mensen stellen vaak probleemgerichte vragen, zonder dat ze het antwoord hebben. Het gevolg is dat je alleen maar met meer vragen en een heel vervelende gevoel achterblijft.

Heel foute vragen zijn bijvoorbeeld:
  • Waarom overkomt mij dat nou altijd?
  • Waarom heb uitgerekend ik deze fobie?
  • Waarom moeten ze altijd mij hebben?
  • Waarom voel ik me altijd zo ellendig?
  • Waarom luister je niet als ik iets vraag?

Voorbeelden van oplossingsgerichte vragen

Als je ergens mee zit of een acuut probleem ervaart, is het veel slimmer om oplossingsgerichte vragen te stellen.
Je zoekt dan niet naar de onderliggende oorzaak, maar naar de manier om van het huidige probleem af te komen. Als je al jaren last hebt van je fobie, werkt het beter om naar oplossingen te zoeken, in plaats van jezelf elke keer maar afvragen waarom je die fobie hebt.

Het voordeel is dat je makkelijker in een prettige stemming blijft. Het is natuurlijk fijner om aan een mooie oplossing te werken, dan te zoeken naar een vervelend probleem. Als je nu meteen denkt “Dit is je kop in het zand steken”, dan komt dat nog voort uit je opvoeding. Laat dat maar los.

Mensen stellen veel te weinig oplossingsgerichte vragen, omdat ze vaak bang zijn om ‘de kern’ te missen. Dat komt voort uit onze opvoeding (thuis, op school, in de media, in de kerk) waarbij vooral gelet werd op wat er fout was gegaan.

Hele mooie oplossingsgerichte vragen zijn:
  • Hoe kan ik dit slimmer aanpakken?
  • Wat kan ik doen om beter met mijn fobie om te gaan?
  • Wie kan mij hiermee helpen?
  • Wanneer ben ik hier klaar mee?

Praktijkvoorbeelden

Stel je voelt je niet fit;
  • Vervang: ‘Waarom voel ik me altijd klote?’
  • door: ‘Wat kan ik NU doen om me snel fit te voelen?’
Stel je hebt veel spanning en je kunt niet slapen;
  • Vervang: ‘Waarom slaap ik nou niet? zo ben ik morgen doodmoe.’
  • door: ‘Hoe is het nu ik heerlijk ontspannen slaap?’
Stel je kinderen luisteren niet;
  • Vervang: ‘Waarom doen jullie altijd zo vervelend?’
  • door: ‘Wie kan voordoen hoe je heel lief en stil speelt?’

Doe de volgende oefeningen

1. Oefen met het stellen van oplossingsgerichte vragen:
  • STOP met de vraag: ‘Waarom ….?’
  • START met vragen die beginnen met: ‘Hoe, wie, wanneer, wat, welke’
2. Oefen met anders kijken (herkaderen):
  • Geef jezelf en anderen minstens 10 complimenten per dag
  • Ervaar liefde en dankbaarheid bij alles wat je doet
In de training Persoonlijk Leiderschap leer je verschillende soorten vraagtechnieken en oplossingsgericht te werken, denken en leven.